Οι φόβοι για σημαντικές διαταραχές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού αναζωπυρώνονται μετά τη πρόσκρουση πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε γέφυρα στη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ.
Το πλοίο, με την ονομασία Dali, προσέκρουσε σε κολώνα στήριξης της γέφυρας Francis Scott Key τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης (27/3), με αποτέλεσμα να καταρρεύσει.
Η γέφυρα κάλυπτε την είσοδο του λιμανιού της Βαλτιμόρης, του πιο πολυσύχναστου λιμανιού των ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και γενικά του ένατου πιο πολυσύχναστου στη χώρα.
Πρόκειται να ένα ακόμη πλήγμα για την διεθνή ναυσιπλοΐα δεδομένου ότι ήδη από τον Νοέμβριο οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούθι της Υεμένης πραγματοποιούν χτυπήματα κατά πλοίων που διέρχονται την Ερυθρά Θάλασσα με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Έξι άνθρωποι που έκαναν εργασίες πάνω στη γέφυρα αγνοούνται και θεωρούνται νεκροί.
Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέστειλε την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και ξεκίνησε αποστολή ανάσυρσης.
Το ενδιαφέρον στρέφεται τώρα στην έρευνα για το τι πήγε λάθος. Oμάδα εμπειρογνωμόνων για την ασφάλεια των μεταφορών ελπίζει να επιβιβαστεί στο πλοίο και να ανακτήσει τον καταγραφέα δεδομένων του.
Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του λιμανιού – η οποία πέρυσι ανήλθε σε περισσότερους από 47 εκατομμύρια τόνους ξένου φορτίου – θα ανασταλεί «μέχρι νεωτέρας».
Γιατί είναι σημαντικό το λιμάνι της Βαλτιμόρης
Μιλώντας στο BBC, ο Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο εκπροσωπεί βρετανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται διεθνώς, τόνισε ότι η αναστολή θα έχει «σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού».
«Πάνω από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα πέρασαν από τη Βαλτιμόρη τον τελευταίο χρόνο», δήλωσε στην εκπομπή The World Tonight του Radio 4.
«Πρόκειται για μεγάλες αμερικανικές μάρκες και μάρκες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, από τη General Motors και τη Ford έως την Jaguar Land Rover, τη Nissan, τη Fiat και την Audi.
Επιπρόσθετα, η Βαλτιμόρη είναι σημαντικός εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αυτό έχει επιπτώσεις για το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ.
«Κάτι περίπου μισό εκατομμύριο τόνοι υγροποιημένου φυσικού αερίου φεύγουν από τη Βαλτιμόρη κάθε μήνα, οπότε οι επιπτώσεις αυτού που συνέβη είναι σημαντικές και θα διαδοθούν πριν καταφέρουμε να επαναφέρουμε τη Βαλτιμόρη σε λειτουργία», πρόσθεσε.
Εκτός από τη θαλάσσια κυκλοφορία, το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι άμεσα υπεύθυνο για περίπου 15.000 θέσεις εργασίας και υποστηρίζει άλλες 140.000.
Ορισμένες εταιρείες που συνδέονται με το σιδηρόδρομο και τον άνθρακα έχουν επίσης προειδοποιήσει τους πελάτες τους για διαταραχές στις εξαγωγές άνθρακα.
Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Πέτε Μπούτιγκιγκ δήλωσε σε ενημέρωση ότι «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό θα έχει σημαντικές και παρατεταμένες επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού».
«Είναι πολύ νωρίς για να προσφέρουμε εκτιμήσεις σχετικά με το τι θα χρειαστεί για να καθαρίσει το κανάλι και να ανοίξει ξανά το λιμάνι», τόνισε.
Ο πρόεδρος Μπάιντεν δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ «θα κινήσει γη και ουρανό για να ανοίξει ξανά το λιμάνι και να ξαναχτίσει τη γέφυρα το συντομότερο δυνατό», αλλά πρόσθεσε ότι η διαδικασία θα «πάρει κάποιο χρόνο».
Η Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης, όπου το Dali είχε σημαία, δήλωσε ότι τα πιστοποιητικά του πλοίου που καλύπτουν τη δομική του ακεραιότητα και τη λειτουργικότητα του εξοπλισμού του ήταν σε ισχύ κατά τη στιγμή του συμβάντος.
Είπε επίσης ότι το πλοίο είχε περάσει από δύο ξεχωριστές επιθεωρήσεις του κράτους του ξένου λιμένα τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του 2023.
Η Synergy Marine Group, η οποία διαχειρίζεται το Dali, δήλωσε ότι στο πλοίο βρίσκονταν 22 άτομα, συμπεριλαμβανομένου ενός αμιγώς ινδικού πληρώματος και δύο Αμερικανών λιμενικών, αλλά δεν υπάρχουν αναφορές για τραυματισμούς. Πρόσθεσε ότι «συνεργάζεται πλήρως» με τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες.