Στη σημερινή εποχή, η λέξη «YouTube» και το λογότυπό της είναι γνωστά σχεδόν σε κάθε άτομο άνω των… δύο ετών. Πρόκειται για μια πλατφόρμα που άλλαξε τα πάντα στην ψυχαγωγία και την ενημέρωση, και έκανε αρκετούς ανάμεσά μας διάσημους και πλούσιους. Και όλα ξεκίνησαν πριν από ακριβώς 20 χρόνια, στις 23 Απριλίου 2005 με ένα σύντομο, απλό, αλλά επιδραστικό βίντεο.
Πολύ πριν από εκείνη τη μέρα, η ιδέα του YouTube γεννήθηκε στα μυαλά τριών έξυπνων τύπων: των Steve Chen, Chad Hurley και Jawed Karim, υπαλλήλων της PayPal που ήθελαν να ξεκινήσουν μια εταιρεία μετά την εξαγορά του εργοδότη τους από το eBay. Όπως αναφέρει το Nerdist, δύο γεγονότα που συνέβησαν το 2004 έδωσαν την έμπνευση για το YouTube. Το διαβόητο περιστατικό από τη συναυλία στο ημίχρονο του Super Bowl, όταν εκτέθηκε για λίγο το στήθος της Τζάνετ Τζάκσον, και το καταστροφικό τσουνάμι στον Ινδικό Ωκεανό. Δύο άσχετες μεταξύ τους ειδήσεις, που όμως είχαν ένα κοινό – ήταν πολύ δύσκολο να βρει κανείς τα σχετικά βίντεο στο διαδίκτυο.
Αποφάσισαν λοιπόν να δημιουργήσουν μια πλατφόρμα όπου ο καθένας θα μπορούσε να ανεβάσει ένα βίντεο. Από τα πολύ ταπεινά γραφεία τους στο Σαν Ματέο της Καλιφόρνια ενεργοποίησαν τον ιστότοπο youtube.com τον Φεβρουάριο του 2005 και ανέβασαν το πρώτο βίντεο τον Απρίλιο.
Το πρώτο και παλαιότερο βίντεο στο YouTube
Το πρώτο βίντεο που ανέβηκε YouTube στις 23 Απριλίου 2005 είναι ένα κλιπ 19 δευτερολέπτων με τίτλο «Me at the zoo», δηλαδή «Εγώ στον ζωολογικό κήπο». Ο «εγώ» του τίτλου είναι ο συνιδρυτής της πλατφόρμας Jawed Karim, ο οποίος στέκεται μπροστά από μερικούς ελέφαντες στον ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο και σχολιάζει το πόσο «κουλ» είναι οι μακριές προβοσκίδες τους. Πίσω από την κάμερα βρισκόταν ο φίλος του, Yakov Lapitsky. Όσο απλοϊκό και αν είναι το βίντεο, έθεσε το πρότυπο για αμέτρητα άλλα που ακολούθησαν μέχρι και σήμερα.
Το «Me at the zoo» είναι το πρώτο και παλαιότερο κλιπ στο YouTube, αλλά όχι και εκείνο με τις περισσότερες προβολές – αν και οι 355 εκατομμύρια προβολές που έχει αυτή τη στιγμή δεν είναι λίγες. Αυτός ο τίτλος ανήκει – και θα ανήκει μάλλον για πολύ ακόμα στο «Baby Shark Dance» των 15,8 δισεκατομμυρίων (!) προβολών. Αλλά το σχόλιο του ζωολογικού κήπου του Σαν Ντιέγκο που έχει «καρφιτσωθεί» στο κλιπ και εκφράζει την περηφάνια του που συμμετέχει στο πρώτο βίντεο του YouTube είναι το πιο δημοφιλές στην πλατφόρμα, με 4,1 εκατομμύρια likes. Είναι ένα από τα σχεδόν 10,4 εκατομμύρια σχόλια που έχουν γίνει κάτω από το βίντεο του Karim.
Τι απέγινε ο δημιουργός του
Από το ξεκίνημα του YouTube, ο Jawed Karim δεν ήθελε να είναι υπάλληλος της εταιρείας. Αντ’ αυτού ήθελε να επικεντρωθεί στις μεταπτυχιακές σπουδές του στη σχολή Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Στάνφορντ. Έτσι, έγινε σύμβουλος της εταιρείας και πήρε μικρότερο μερίδιο σε σύγκριση με τους άλλους συνιδρυτές – βέβαια αυτό το «μικρότερο» μερίδιο του απέφερε πάνω από 137.000 μετοχές όταν η Google εξαγόρασε το YouTube το 2006, οι οποίες αντιστοιχούσαν σε περίπου 64 εκατομμύρια δολάρια. Στη συνέχεια ίδρυσε μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων που επένδυσε μεταξύ άλλων στην Airbnb, το Reddit και το Eventbrite, και σήμερα παραμένει πολύ, πολύ πλούσιος.
Ο Karim δεν δημοσιεύει βίντεο στο YouTube, και το «Me at the zoo» είναι το μοναδικό βίντεο στον λογαριασμό του. Το έχει χρησιμοποιήσει όμως για να εκφράζει τη γνώμη του όταν κάτι δεν του αρέσει στην πλατφόρμα.
Όπως το 2013, όταν άλλαξε την περιγραφή του βίντεο σε «Δεν μπορώ να σχολιάζω πια εδώ, αφού δεν θέλω λογαριασμό στο Google+». Έκανε το ίδιο και το 2021, όταν εξαφανίστηκαν τα dislikes, γράφοντας στην περιγραφή: «Όταν κάθε YouTuber συμφωνεί ότι η κατάργηση των dislikes είναι μια ηλίθια ιδέα, μάλλον είναι. Δοκίμασε ξανά, YouTube».